A gerillamarketing egy kifejezetten hasznos reklámstratégia, amivel nagyobb sikereket lehet elérni, ha valóban jól is csináljuk. Nézzük kinek való és mi kell hozzá.
A gerillamarketing egy olyan reklámstratégia, ami olcsó költségvetést igényel, viszont annál nagyobb figyelmet kap, hiszen alapvető tulajdonsága a meghökkentés, figyelemfelkeltés és az, hogy hosszú távon benne maradjon az ember emlékezetében rendhagyó, szokatlan módszereinek segítségével.
Jay Conrad Levinson, amerikai író volt az, aki 1984-es, “Guerilla marketing” című könyvében definiálta először ezt a marketing eszközt, ami azoknak a vállalatoknak is tökéletes, akiknek nincs sok pénzük a marketingre. A gerillamarketing célja, hogy nagy tömegekhez jusson el minél gyorsabban és minél olcsóbban az üzenetünk. Általában megosztásokkal, szóbeszéddel történik mindez és nem feltétlenül csak pozitív véleményekkel. A gerillamarketing esetében a negatív visszhang is hasznos lehet, de természetesen az is bizonyos határokon belül, illetve jól át kell gondolnunk, hogy meddig éri meg nekünk a negatív vélemények alapján való terjedés.
A gerillamarketing formái és típusai
Formái
- Szabadtéri gerillamarketing: Például egy járdára felfestett üzenet, egy szoborra felrakott ruhadarab is tartozhat ide. A lényeg, hogy az emberek tudják kötni a vállalatunkhoz, termékünkhöz és vagy humoros vagy meghökkentő legyen.
- Beltéri gerillamarketing: A fenti szabadtéri gerillamarketinghez hasonló, csak itt, iskolákban, plázákban, valamilyen beltéri helyen helyezzük el azt a figyelemfelkeltő eszközt. Ilyen lehet például egy táncos vagy zenélős flashmob is.
- Rendezvény gerillamarketing: Akár sporteseményen vagy koncerten is megtehetjük. Érdemes a szervezők engedélyét kérni, de előfordul, hogy anélkül történik meg.
- Gyakorlati gerillamarketing: A helyszín ebben az esetben a fentiek közül bármelyik lehet, lényege, hogy interaktív módon zajlik, tehát igyekszünk bevonni minél több embert. Tökéletes példa erre, amit a Milka csinált. A céljuk az volt, hogy összehozzák az embereket, valami olyat tegyenek, amire mindig is emlékezni fognak. Így elhelyeztetek a szabadban egy óriási tehenet, és vagy közel vagy kifejezetten távol tőle egy automatát. A feladat az volt, hogy láncot alkotva egyszerre kell megnyomni a tehénen és az automatán található gombot, mert csak akkor adott ki csokit. A végén egy kifejezetten szép lánc alakult ki belőle.
Legismertebb típusai
- Buzz marketing, azaz vírusmarketing: ezek azok a reklámok, amik elsősorban a közösségi médiában terjednek óriási sebességgel
- Ambient, azaz környezeti marketing: a környezetünkben megtalálható eszközt takar, amely szokatlan módon kelti fel az emberek figyelmét
- Stealth marketing (lopakodó): olyan rejtett reklámok, amiket lényegében csak tudat alatt érzékel az ember, de tudatosan nem figyel fel rá. Erre tökéletes példa a Harcosok klubja című film, amiben minden jelenetben elrejtettek legalább egy Starbucks poharat.
A gerillamarketing tehát egy olyan eszköz, ami bár olcsó, viszont nagyon fontos a kreativitás benne (ami alapvetően is igaz a marketingre), hiszen csak úgy lehet az embernek igazán megragadni a figyelmét, viszont itt egy hosszú távra szóló emléket is kell adni a fogyasztóknak.