Looker Studio: Az adatok vizuális világa

Dátum: 2024.03.14.

l

Szerző: Kiskó Anikó

Az online térben való tevékenység során rengeteg adat gyülemlik fel, amelyek segíthetnek abban, hogy hatékonyabb döntéseket hozzunk üzleti vagy marketing céljaink elérésében. A Looker Studio azoknak a vállalkozásoknak és szakembereknek jelent szuper megoldást, akik szeretnék hatékonyan vizualizálni és értelmezni az adatokat. Azonban gyakran előfordul, hogy az egyes csatornák adatai között eltérések mutatkoznak. Ennek okait és a Looker Studio előnyeit járjuk körül ebben a cikkben.

Looker Studio – Az okosabb üzleti döntésekhez

A Looker Studio egy ingyenes eszköz, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy könnyedén interaktív jelentéseket hozzanak létre különböző adatforrásokból. Legyen szó például a Google Analytics-ről, a Google Search Console-ról, a Google Ads-ről, a YouTube Analytics-ről, vagy más forrásokról, a Looker Studio segítségével könnyen megjeleníthetők és összehasonlíthatók az adatok.

Ráadásul ez csupán néhány a több mint 800 elérhető adatforrás közül, külső integrációk, ún. „connector” eszközök segítségével (pl. Supermetrics, Reporting Ninja) könnyedén mixelhetjük az adatokat a Google termékcsaládon kívüli platformokkal is (pl. Facebook, Instagram, TikTok).

Vagyis, a Looker Studio egy olyan platform, amelynek segítségével a különböző felületeken keletkező adatokat egy helyen láthatod, ráadásul vizualizálva.

A Looker Studio létrejötte

2016 óta a Google Data Studio volt az, amit különféle típusú jelentések készítésére használtak.

A Looker eredetileg egy különálló vállalat volt, amelyet 2020-ban a Google felvásárolt. Ezzel a lépéssel a Google erősítette adatelemzési és üzleti intelligencia portfólióját, hogy versenyképes megoldásokat kínáljon az üzleti felhasználóknak az adatok vizualizálására, elemzésére és riportálására.

Viszont, ekkor a Looker használatáért fizetni kellett, ráadásul nem is keveset! A Google felvásárlása óta a Looker szolgáltatásai a Google Cloud Platform infrastruktúráján futnak, ami tovább erősíti az eszköz stabilitását és teljesítményét.

2022. október 11-én a Google bejelentette, hogy a Looker név alatt egyesíti az üzleti intelligencia termékcsaládját. Innentől kezdve a Data Studio már Looker Studio. Aki a Google Data Studio ingyenes verzióját használta, az szinte semmi egyéb módosítást nem tapasztalt a névváltozáskor.

Google Looker

A Looker Studio előnyei

A Looker Studio számos előnnyel jár az adatok vizualizálása és értelmezése terén, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy könnyedén létrehozzanak és megosszanak interaktív jelentéseket különböző adatforrásokból.

  • Egyszerű és intuitív használat:
    A felhasználók könnyen és gyorsan létrehozhatnak személyre szabott jelentéseket. A platform felhasználóbarát felületet biztosít.
  • Interaktivitás:
    Az interaktív elemek lehetővé teszik az adatok mélyebb vizsgálatát és a felhasználók részletesebb bevonását.
  • Elérhető sablonok:
    Az elérhető sablonok széles választékából választhatsz, így adataidat pillanatok alatt vizualizálhatod.
  • Adatforrások integrációja:
    A különböző adatforrások integrálása lehetővé teszi a teljeskörű adatelemzést és összehasonlítást.
  • Adatok valós idejű frissítése:
    A Looker Studio lehetővé teszi az adatok valós idejű frissítését, ami gyorsabb és pontosabb üzleti döntéshozatalhoz vezethet.
  • Alakíthatóság:
    A Looker Studio lehetőséget nyújt a jelentések szabad formázására és egyedi megjelenítési módok kialakítására. A felhasználók akár a stílust, betűtípust, színeket is szabadon alakíthatják.
  • Megosztás és együttműködés:
    Az adatokat, jelentéseket egyszerűen megoszthatjuk másokkal, így a csapat könnyen együtt dolgozhat az adatokon.

Looker Studio Pro – Támogatás és kibővített adminisztrációs funkciók

A Google közben elérhetővé tette a Looker Studio Pro-t is, a Looker Studio prémium verzióját. Segítségével hozzáférhetünk a továbbfejlesztett vállalati képességekhez és a műszaki támogatáshoz.

Számos plusz lehetőséget kínál a felület, nézzünk meg néhányat:

  • A csapatmunkaterületek tagjai automatikusan hozzáférnek a tartalomhoz, és a munkaterületekre vonatkozó konkrét engedélyek attól függnek, hogy melyik szerepkört kapják a tagok: Manager, Content Manager, vagy Contributor.
  • A Looker Studio Pro az ütemezett jelentéskészítés lehetőségét is felkínálja. Értesítéseket is be tudunk állítani, hogy jelezzen a rendszer, amikor a jelentésben elkészült diagram eléri az előre meghatározott értéket.
  • A Looker Studio mobilalkalmazás segítségével a felhasználók útközben is hozzáférhetnek az adatokhoz és jelentésekhez.
  • A Pro előfizetők számára elérhetők a Google Cloud Costumer Care támogatási szolgáltatásai.

A Looker Studio Pro-ra közvetlenül a Looker Studio webhelyről lehet frissíteni. Felhasználónkénti havi összege az ügyfél előfizetésének hosszától függően változik.

insights Looker

Miért vannak különbségek az egyes csatornák adatai között?

Számos olyan kérdés jött velünk szembe, hogy a felhasználók nem értik, vajon miért vannak különbségek az egyes csatornák adatai között? Az eltérések okait fontos megérteni a Looker Studio használata során. Éppen ezért készítettünk egy kis összefoglalót, amely, reméljük segíteni fog a kérdések megválaszolásában:

  • Mérőkódok:
    Minden marketing csatorna saját mérőkódokat használ, amelyek eltérő módon gyűjtik az adatokat.
  • Mérési metodika:
    A különböző mérőkódok és marketing platformok saját metodikát alkalmaznak az adatok gyűjtésére és feldolgozására. Nem meglepő, hogy minden platform keze saját maga felé húz, vagyis ha pl. egy felhasználó lekattintott egy Google hirdetést hétfőn, szerdán pedig Facebookból jön vissza az oldalra és vásárol, akkor a Google magának húzza be a konverziót. És ugyanez igaz a Meta-ra is.
  • Időablak:
    A konverziós időablak meghatározza, hogy meddig tekintünk vissza egy konverzió esetén. Ez befolyásolhatja, hogy melyik csatorna vagy kampány kapja meg a konverziót. Maradva a fenti példánál, a Google esetében 30 nap (kattintás), 3 nap (videó megtekintés), 1 nap (megjelenés), vagyis ha ebben az időablakban bármikor visszajön a felhasználó (akár más forrásból), akkor is magának fogja a rendszer a konverziót számolni.
  • GA átállás miatti különbségek:
    Az Analytics GA3 és GA4 közötti átállás további eltéréseket eredményezhet, mivel egyrészt a két rendszer más mérési metodikát alkalmaz, így az adatok nem összehasonlíthatók, másrészt a GA4 egyelőre még fejlesztés alatt áll és az adatfeldolgozásban is pár napos elcsúszás van.
  • Attribúciós modell:
    Az attribúciós modell határozza meg, hogy az adott rendszer a beérkező adatokat hogyan dolgozza fel, és melyik kampánynak / csatornának adja a konverziót. Pl. lehet első kattintás, vagy utolsó kattintás alapú, de lehet akár egyenletes is, így lehetséges, hogy a konverziós számok nem minden esetben egész számok.

Adattengerből világos útmutatók

Mindennapi életünk az adatok körül forog, és ez különösen igaz, amikor munkavégzésre kerül a sor. Az adatok számos tudást nyújtanak számunkra, de a megfelelő eszközök nélkül néha átláthatatlanok, drágák és túl sok időt vesznek igénybe. A Looker Studio ennek épp az ellenkezőjét nyújtja. Áttekinthető a felülete, ingyenes a használata és pillanatok alatt össze tudunk hozni egy-egy egyszerűbb jelentést. Nem kell hozzá szoftverfejlesztő, vagy programozó.

Bár az adatok megbízhatóságára törekszünk – hiszen az online marketing legnagyobb erőssége, hogy minden mérhető és ez alapján tudunk fontos üzleti döntéseket hozni – a fenti felsorolásból azonban jól látszik, hogy a mérésekben több faktor is szerepet játszik, amiket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Éppen ezért az adatok tájékoztató jellegűek és sosem fognak a weboldal belső adminjával teljesen megegyező adatokat mutatni. Pusztán arra tudunk törekedni, hogy a lehető legnagyobb százalékban konvergáljon hozzá.

Fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel az eltérésekkel és az adatelemzés során figyelembe vegyük azokat. Javasoljuk a mindenkori adatok globális vizsgálatát, illetve, hogy minden esetben több rendszer adatait hasonlítsuk össze és együttesen vonjuk le belőlük a következtetéseket. Így kerülhetünk legközelebb az igazsághoz.

Google Data Studio

Forrás: Google.com

Képek: Google.com, Pexels

Kapcsolódó cikkek

Feliratkozás

    Telefonszám

    +36 30 484 2598